Stockholms ornitologiska förening (StOF) kommer att under 3 år leda ett projekt som syftar till att främja naturorienterad skärgårdsturism och förlänga besökssäsongen under vår och höst. Hela norra Östersjöområdet kommer att involveras i projektet som kommer att drivas i samarbete med partners på Åland, Lettland och Gotland. Skärgårdsstiftelsen, Ekoturismföreningen och ett estniskt ekoturistföretag är associerade partners.

Merparten av satsningen kommer att ske i Stockholms skärgård där Landstinget, Länsstyrelsen, StOF och Stockholms stad bidrar till medfinansieringen. EU bidrar sedan med 75 % av projektmedlen som totalt kommer att uppgå till ca 8 Mkr. Projektet totalt omfattar ca 16 Mkr.

I samråd med myndigheter och Skärgårdsstiftelsen kommer ett utvecklingsprogram att tas fram för ett antal öar i skärgården från Arholma till Huvudskär. Satsningarna skall leda till att besökarna får

• Ökad tillgänglighet till anläggningar under året via förlängda säsonger.
  • Detaljerad information om naturen på resmålet.
  • Förbättrade transporter och ökad framkomlighet på resmålen.
  • Utbildade och kunniga naturguider som förevisar på öarna.

Nationell och internationell marknadsföring av turistanläggningar och skärgårdsområden kommer att bedrivas under hela projektperioden. Skärgårdsbor, entreprenörer och berörda kommuner kommer att informeras och involveras i planerna för respektive område.

Kontaktpersoner: Bo Wentzel, huvudprojektledare, [email protected]
Tomas Viktor, projektledare Skärgården, [email protected]